Felmondás szabályai: Mire figyeljünk munkáltatóként és munkavállalóként?

0
6

Egy munkaviszony megszüntetése sosem egyszerű helyzet. Érzelmi, emberi és jogi szempontból is komoly súlya van annak, amikor valaki távozik egy munkahelyről, vagy amikor a munkáltató dönt a búcsúról. A felmondás szabályai azért fontosak, mert keretet adnak ennek a folyamatnak, csökkentik a bizonytalanságot, és segítenek elkerülni a felesleges konfliktusokat.

Akár munkavállalóként, akár munkáltatóként érint valakit a felmondás, érdemes átlátni az alapfogalmakat: hogyan kell kinéznie egy jogszerű felmondásnak, miért kötelező az írásbeliség, mikor kell indokolni a döntést, és milyen speciális védettségek léteznek.

Mi számít felmondásnak, és miért kötelező az írásbeliség?

A felmondás a munkaviszony egyoldalú megszüntető nyilatkozata. Ez azt jelenti, hogy elég az egyik fél – a munkáltató vagy a munkavállaló – döntése ahhoz, hogy a munkaviszony a felmondási idő leteltével megszűnjön. A munka törvénykönyve kimondja, hogy a felmondásnak minden esetben írásban kell megtörténnie; a szóbeli kijelentések nem minősülnek érvényes jognyilatkozatnak.

Az írásbeli dokumentumnak egyértelműen tartalmaznia kell, ki mond fel, mikor történik a közlés, és milyen jogcímen történik a megszüntetés. Nem mindegy az sem, hogy a levél mikor jut el a másik félhez, hiszen a felmondási idő kezdete ehhez a közléshez kötődik.

Munkavállalói felmondás – amikor a dolgozó szeretne továbblépni

Munkavállalóként általában szabadon dönthető el, meddig marad valaki egy munkahelyen. A jogszabályok szerint a munkavállaló a legtöbb esetben indoklás nélkül is felmondhat, de a kulturált kommunikáció hosszú távon megtérül: egy korrekt lezárás fontos a szakmai hírnév és az emberi kapcsolatok szempontjából is.

A felmondási idő alapvetően legalább 30 nap, de a munkaszerződés vagy kollektív szerződés ennél hosszabbat is előírhat. A felmondási idő alatt a munkavállalónak továbbra is eleget kell tennie a munkavégzési kötelezettségének, és be kell tartania a vállalati szabályokat. Az önkényes „eltűnés” – például be nem járás a felmondási idő alatt – komoly következményekhez vezethet.

Az azonnali hatályú felmondás munkavállalói oldalról csak akkor jogszerű, ha a munkáltató súlyosan megszegi a kötelezettségeit, például tartósan nem fizeti ki a bért, vagy olyan körülményeket teremt, amelyek mellett a munkavégzés már nem várható el. Ilyen esetben különösen ajánlott minden lépést dokumentálni és jogi tanácsot kérni.

Munkáltatói felmondás – indoklási kötelezettséggel

Munkáltatóként jóval szűkebb mozgástér áll rendelkezésre. A legtöbb esetben a felmondást indokolni kell, és az indoklásnak valósnak, világosnak és okszerűnek kell lennie. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a megjelölt oknak ténylegesen meg kell állnia, és logikus kapcsolatban kell állnia a munkaviszony megszüntetésével.

Tipikus indok lehet például a munkakör megszűnése, egy szervezeti átalakítás, vagy a munkavállaló huzamosabb ideje fennálló, dokumentáltan gyenge teljesítménye. Gyakori hiba, hogy az indok túl általános, és nem támasztják alá jegyzőkönyvek, értékelések, írásos figyelmeztetések. Ilyenkor a munkavállaló jó eséllyel támadhatja a felmondást bíróság előtt.

Az azonnali hatályú munkáltatói felmondás feltételei különösen szigorúak: csak súlyos kötelezettségszegésnél alkalmazható, például ha a munkavállaló szándékosan kárt okoz, vagy sorozatosan megtagadja a munkavégzést. Ilyenkor minden körülményt célszerű részletesen rögzíteni.

Felmondási idő, munkavégzés és felmentés

A felmondási idő az az időszak, amely a felmondás közlésétől a munkaviszony megszűnéséig tart. Ez alatt az idő alatt a munkaviszony fennáll, vagyis a feleket kötik a szerződéses kötelezettségek. A felmondási idő minimuma jogszabályban rögzített, de a szerződés ettől felfelé eltérhet.

Munkáltatói felmondás esetén gyakran előfordul, hogy a munkáltató a felmondási idő egy részére vagy egészére felmenti a munkavállalót a munkavégzés alól. Ilyenkor a dolgozó mentesül a napi feladatok alól, ugyanakkor általában megkapja az alapbérét. Ez a megoldás lehetőséget ad az új munkahely keresésére, és segít abban, hogy a felek méltányos módon zárják le az együttműködést.

Fontos, hogy a felmondási idő hosszát, a felmentés mértékét és a bérfizetés részleteit írásban rögzítsék. Így később egyértelműen visszakereshető, miben állapodtak meg.

Védett élethelyzetek és különös szabályok

Bizonyos élethelyzetekben a munkavállalót felmondási védelem illeti meg. Ilyen például a várandósság, a szülési szabadság, a gyermek gondozása miatti fizetés nélküli szabadság vagy a keresőképtelenség időszaka. Ezekben az esetekben a munkáltató csak nagyon szűk körben, szigorú jogi feltételek mellett szüntetheti meg a munkaviszonyt.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy várandós vagy kisgyermeket nevelő munkavállaló esetében kiemelten fontos a szabályok pontos betartása. Nemcsak jogi, hanem emberi szempontból is érzékeny döntésekről van szó, amelyek komoly hatással lehetnek a munkavállaló életére. Munkáltatói oldalon ezért ajánlott minden ilyen helyzetben előzetesen szakértői véleményt kérni.

Gyakori hibák, amelyeket jobb elkerülni

A felmondással kapcsolatos viták jelentős része megelőzhető lenne néhány alapelv betartásával. Munkáltatók és munkavállalók oldalán egyaránt gyakori hiba, hogy a felek nem ragaszkodnak az írásbeliséghez, vagy nem figyelnek a határidőkre. Előfordul az is, hogy a munkáltató indoklása túl általános, vagy egyáltalán nincs megfelelően dokumentálva.

Problémát okozhat az érzelmi alapon meghozott, hirtelen döntés is, amikor egyik fél sem gondolja végig a hosszabb távú következményeket. A felmondás ugyanakkor nemcsak jogi aktus, hanem egy emberi kapcsolat lezárása is, amelynek módja sokat elárul a vállalati kultúráról és a felek hozzáállásáról.

Tipp

Felmondás előtt mindkét fél jól teszi, ha átgondolja a helyzetet, és szükség esetén jogi vagy munkaügyi szakértővel is egyeztet. Érdemes elővenni a munkaszerződést, ellenőrizni a felmondási időre vonatkozó szabályokat, és végiggondolni, milyen dokumentumok támasztják alá a döntést. A tudatos előkészítés nemcsak a jogviták esélyét csökkenti, hanem segít abban is, hogy a felek emberileg vállalható módon, átlátható keretek között zárják le az együttműködést.

Fotó: freepik